Jaki bidon na rower wybrać? Poznaj popularne typy bidonów!

Sprawdź, jakie typy bidonów rowerowych są dostępne na rynku oraz czym się kierować wybierając bidon rowerowy dla siebie?

Drukuj
Trek Domane SLR 7 (2020) Michał Kuczyński

Bidon na rower to jedno z podstawowych akcesoriów, które zabieramy ze sobą na większość jazd. Na rynku występuje masa bardzo podobnych produktów, podpowiadamy więc, czym wyróżnia się dobry bidon i jak wybrać model odpowiedni dla siebie!?

Każdy rowerzysta wybierający się na jazdę dłuższą, niż około pół godziny powinien zadbać o odpowiednie nawodnienie. Podczas jazdy pocimy się, co w konsekwencji - o ile nie uzupełniamy płynów - prowadzi do odwodnienia. To z kolei jest niezdrowe, zawsze powoduje nadmierne zmęczenie, spadek generowanej przez nas mocy, a w ekstremalnych wypadkach stwarza zagrożenie dla życia. Każdy z nas musi więc zadbać o to, aby na rower zabierać ze sobą picie - najlepiej napój izotoniczny, ewentualnie wodę, czy lekko słodzone napoje.

 

 

Płyny można przewozić w różny sposób, oczywiście najpopularniejszą opcją jest bidon, który zakładamy na rower przy pomocy specjalnego uchwytu - tzw. koszyka na bidon. Na rynku jest jednak więcej opcji - wśród nich warto wspomnieć choćby plecak z bukłakiem (popularny camelbak), czy nerkę (torebkę biodrową) ze zbiornikiem na płyn. W tym artykule skupiamy się tylko na bidonach, które są najtańszym i najbardziej praktycznym oraz najpopularniejszym rozwiązaniem. Poniżej zebraliśmy najważniejsze kwestie dotyczące bidonów rowerowych. Po lekturze tego tekstu będziecie dokładnie wiedzieli, jak wybrać model pasujący do Waszych potrzeb.

 

 

Czym charakteryzuje się bidon rowerowy?

Na rynku sportowych i turystycznych butelek występuje sporo różnych produktów, które wyglądają bardzo podobnie, ale tak naprawdę różnią się. Bidony rowerowe poznacie po tym, że ich kształt i średnica są dopasowane do koszyków, które służą do ich przewożenia. Na rynku producenci wypracowali pewien standard, który sprowadza się do tego, że bidony są okrągłe, a ich średnica ma około 73-74 mm. Poza tym ścianki tych butelek są przeważnie płaskie i pozbawione prążków, czy wgłębień ułatwiających chwytanie, gdyż te powodowałyby niestabilne trzymanie się w koszyku. 

Poza kompatybilnością z uchwytem (koszykiem) bidony rowerowe muszą umożliwić spożywanie napoju bez używania dwóch rąk, czyli ich ustnik musi dać się obsłużyć wyłącznie za pomocą ust i zębów, ewentualnie jednej ręki. Stąd odpadają wszelkie rozwiązania zakręcane itd. - tutaj całość musi być po prostu łatwa do obsłużenia podczas jazdy. 

 

 

Wielkość / pojemność

Na rynku spotkamy bidony o różnych pojemnościach, które zamykają się w przedziale od 400 ml do 1000 ml. Dwa najpopularniejsze rozmiary to 500 i 750 ml. Podczas wyboru kierujmy się oczywiście tym, ile płynów potrzebujemy zabrać oraz pojemnością naszej ramy. Pierwszej kwestii wyjaśniać nie trzeba - można ogólnie przyjąć, że bidon 0,5 litra na godzinę jazdy będzie wystarczający. Natomiast w przypadku drugiego aspektu warto zwrócić uwagę na kształt posiadanej ramy. Bardzo często rowery w małych rozmiarach lub modele MTB z pełnym zawieszeniem nie pozwalają na zmieszczenie dużych bidonów. Mało tego, bywa tak, że w grę wchodzi montaż tylko jednego koszyka, bowiem na dwa producent nie przewidział miejsca. Miejcie więc z tyłu głowy, że nie każda pojemność butelki wejdzie do Waszej ramy, a nawet jeśli uda się ją wepchnąć to ucierpi na tym komfort wkładania i wyciągania bidonu. Warto też pamiętać, że im większy i cięższy (z płynem) jest bidon, tym łatwiej zgubić go gdzieś podczas jazdy. Litrowa butelka średnio nadaje się na ostre MTB, czy rower szosowy, którym jeździmy dziurawym asfalcie czy po bruku - to również warto mieć na uwadze. 

 

 

Nakrętka i ustnik

Jedną z najbardziej istotnych części bidonu jest jego nakrętka z ustnikiem. Po pierwsze te elementy muszą być szczelne, nie ma bowiem nic bardziej irytującego, niż cieknące bidony. Szczególnie, że napoje izotoniczne są klejące... Po drugie nakrętka musi być odpowiednio szeroka, aby łatwo wsypywało się tam proszek do sporządzenia izotonika, bez trudu nalewało wodę, czy wreszcie bez kłopotu czyściło się go gąbką. 

Po trzecie - i to jest tak naprawdę najważniejsze - ustnik musi być łatwy w obsłudze podczas jazdy. Na rynku dominują ustniki wciskane i działające na zassanie. Jeśli jest to typ, który działa na wcisk to nie może pracować ze zbyt dużym oporem. Jeśli mamy do czynienia z ustnikiem, który aktywuje się przez zassanie to ważne z kolei jest, aby podczas ,,brania łyka" leciał tamtędy płyn, a nie powietrze. Wreszcie przy obu typach ustników ważne jest, aby jeden łyk powodował obfity przepływ płynu - to ważne abyśmy nie musieli męczyć się, żeby się napić... Dobry dostęp do wody to podstawa! W obu typach ustników zdarzają się modele lepsze i gorsze, dlatego - jeśli nie macie bidonu z polecenia - warto kierować uwagę na marki, które specjalizują się bidonach i robią je po prostu dobrze! Mogą to być m.in. marki takie jak: Tacx, Elite, Camelbak, czy Fidlock. 

 
 

 

Ważne detale 

Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na kilka małych, choć ważnych detali. Po pierwsze osoby dużo jeżdżące w brudnych, błotnistych warunkach mogą rozważyć bidony z klapką na ustnik. Wprawdzie utrudnia to picie, ale dla niektórych użytkowników może być to ważna kwestia. W końcu to zrozumiałe, że można nie mieć ochoty brać do ust tego, co zachlapało nam bidon. Są zresztą znane przypadki zatrucia się nawozem, który spłynął na gruntową drogę wraz z błotem i wodą z pobliskiego pola. Nie popadajmy w skrajności, ale pamiętajmy, ze dla wrażliwych jest taka opcja!

Przy zakupie zwracajmy też uwagę na twardość tworzywa, z jakiego wykonano bidon. Zbyt miękkie zgniatają się podczas picia, z kolei za sztywne utrudniają spożywanie napoju. To może sprawy, na które nie zwróci uwagi rekreacyjny rowerzysta, ale dla ,,ścigantów" to ważne, aby wszystko było w punkt i nie powodowało dekoncentracji.

Warto jeszcze sprawdzić, czy wybierany bidon można myć w zmywarce, jak również skontrolować, czy zastosowano tam jakąś antybakteryjną powłokę. Wprawdzie mogą być to stricte marketingowe frazesy, ale kto wie, może jednak działające... Na pewno w przypadku bidonów, które działają na zassanie trzeba wybierać modele, gdzie ustniki są łatwe do rozebrania i umycia!

Sprawdź kompatybilność z koszykiem na bidon!

Jak już wspominaliśmy, bidony i koszyki mają standardowy wymiar, który zapewnia im szeroką kompatybilność, natomiast warto zawsze włożyć bidon do uchwytu i skontrolować, jak trzyma się na swoim miejscu. Bywa, że butelki mają jakieś wcięcie do chwytania w górnej części, albo jakiś inny element, który nie współgra dobrze z danym modelem koszyka. Po prostu podczas zakupu włóżcie w ramach przymiarki bidon do koszyka i sprawdźcie, czy oba elementy dobrze się zgrywają ze sobą. 

Na jesień i zimę - bidon termiczny!

Z praktyki podpowiemy Wam, że jeśli jeździcie przez cały rok to na zimne pory roku koniecznie zakupcie bidon termiczny, który gwarantuje akceptowalną temperaturę napoju, a jednocześnie zachowuje łatwość picia, którą ma każdy bidon sportowy. Nie jest to oczywiście termos, więc nie spodziewajcie się, że zimą ciepły napój będzie taki przez 2-3 godziny, ale izolacja tych produktów pozwala podczas mrozów cieszyć się piciem, a nie posiadaniem sorbetu... Warto pamiętać, że bidony tego typu potrafią utrzymać temperaturę płynu w każdych warunkach - mogą być więc używane również latem, aby zachować odpowiednio chłodny napój. O ile zwykłe butelki są zawsze plastikowe, o tyle termiczne bidony bywają wykonane zarówno z plastikowego tworzywa, jak również z aluminium. 

 

 

Bidon dla dziecka - co wybrać?

Jeśli szukacie bidonu na wodę dla Waszego dziecka to pamiętajcie, że dziecięce ramy mają ekstremalnie mało miejsca. Najczęściej - jeśli istniej opcja zamontowania koszyka - będzie trzeba kupić specjalny dziecięcy koszyk z bidonem, który jest odpowiednio mniejszy i dopasowany do małego roweru. Alternatywnie można przymocować go na kierownicy - takie rozwiązania też są na rynku. 

Bidony na rower - co znajdziemy na rynku?

Na rynku występuje sporo różnych bidonów, które - choć mają wspólne zadanie, jakim jest nawadniać nas podczas jazdy - różnią się detalami odczuwalnymi w użytkowaniu. Po lekturze naszego poradnika zapewne wiecie już, na co należy zwrócić uwagę i jaki bidon wybrać do swoich potrzeb. Poniżej zebraliśmy kilka przykładowych bidonów, które obrazują typy opisywane w artykule

 

Klasyczny bidon 500 ml

Tacx Shiva
  • Tacx Shiva to klasyczny bidon o pojemności 500 ml, który ma wciskany ustnik - należy go pociągnąć ku górze, aby otworzyć przepływ wody i wcisnąć, aby go zamknąć. Nie cieknie, jest ergonomiczny, tani i nie wypada z koszyków. Występuje też w większej pojemności 750 ml.

Bidon z ustnikiem ,,na zassanie"

Camelbak Podium
  • Bidon Camelbak Podium to jeden z najpopularniejszych modeli, które mają ustnik wymagający jedynie zassania lub naciśnięcia na butelkę do uwolnienia przepływu napoju. Są bardzo wygodne w użyciu i nie ciekną. Występują w pojemnościach 620 i 710 ml.

 

Bidon termiczny

Elite Deboyo Race
  • Przykład jednego z wielu popularnych modeli bidonów z izolacją, które gwarantują utrzymywanie temperatury napojów. Sprawdzi się świetnie podczas zimowych treningów, ale śmiało można korzystać z jego właściwości również latem podczas upałów. Ma 550 ml pojemności i zatyczkę ochronną ustnika. 

Bidon z alternatywnym systemem mocowania

Fidlock Twist
  • Na rynku znajdziemy sporo ciekawych produktów, które stanowią alternatywę dla klasycznego bidonu. Przykładem mogą tutaj być butelki Fidlock'a, które gwarantują pewne trzymanie się bidonu na specjalnej szynie z magnesem, a gdy nie potrzebujemy zabierać napoju zapewniają czysty wygląd naszemu rowerowi.