Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 8000 zł

Sprawdź rowery gravelowe do 8000 zł z kolekcji na 2024 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Przeszukujemy rynek szutrówek i sprawdzamy, czego można się spodziewać po gravelach za 8000 zł. Analizujemy stopień zaawansowania ramy oraz wyposażenia, a także rozważamy, na potrzeby jakiego typu rowerzysty odpowiadają rowery z tego konkretnego segmentu?

Tytułowa kwota to spory wydatek, który - niezależnie od segmentu rowerów - pozwala już zostać właścicielem roweru dobrej klasy. Mamy na myśli te maszyny, które działają dobrze, mają dopracowane konstrukcje i działają analogicznie jak rowery za kilkakrotnie wyższą cenę, tyle, że z jednym ,,małym ale”. Konstrukcje te różnią się przeważnie materiałami z których je wykonano i sposobem jego obróbki. Ramy i koła oraz wsporniki to produkty klasy średniej, najczęściej w przypadku jednośladów do 8000 zł jeszcze aluminiowe. Do tego bardziej budżetowe grupy napędowe o nieco wolniejszej zmianie biegów i lekko gorszej kulturze pracy. Można by tak wyliczać. Chcemy tym podkreślić, że w tym budżecie należy się spodziewać roweru, który jako kompletna maszyna będzie jeździł niewiele gorzej, ale jeśli zsumujemy wszystkie te ,,nieco tańsze materiały i bardziej budżetowe części”, to bez dwóch zdań odczujemy różnicę między takim sprzętem, a maszyną za cenę np. dwukrotnie wyższą. Różnice te będą jednak głównie na polu dynamiki, dlatego dotkną najbardziej sportowo-wyścigowo nastawionych kolarzy. Poza nimi, większość riderów będzie z takiej maszyny w pełni zadowolona, rowery te bowiem mają absolutnie wszystko, by spełniać powierzone im zadania. 

 

Gravele do 8000 zł w pełni wpisują się w powyższy kanon ,,rowerów gotowych”, ale na częściach, które jeszcze nie są szczególnie wysoko w hierarchii. Za to są absolutnie pełnoprawnymi maszynami w lekki teren. Mają dopracowane geometrycznie ramy i widelce z odpowiednio dużym prześwitem na szerokie opony. Do tego odpowiednio dobrane przełożenia i - co absolutnie najważniejsze, a wcale nieoczywiste choćby w rowerach szutrowych poniżej 6000 zł - spora część graveli w tym budżecie posiada hydrauliczne hamulce tarczowe, które obok dobrej geometrii i opon najbardziej definiują nasze terenowe możliwości. 

 
 

 

Przejrzeliśmy rynkowe propozycje szukając jakiegoś standardu i bez dwóch zdań takowy rysuje się w dość klarowny sposób. Widać, że od kwoty około 7000 zł do 8000 zł najwięcej maszyn posiada aluminiowe ramy, wyposażone w karbonowe widelce, a do tego napędy Shimano GRX 2x10. Czasem trafią się też grupy Shimano Tiagra i SRAM Apex1, a nawet tańsze grupy napędowe. Bywają też wyjątki w drugą stronę i można dostać rowery na lepszym GRX-ie 2x11. Co ważne, większość modeli posiada hydrauliczne hamulce tarczowe. Powyższe zestawy dla zaawansowanego kolarza będą wystarczające do dobrej zabawy, a jedynie nieco rozczarowujące w kontekście ,,sportowych osiągów”. Te maszyny nie będą przyspieszały jak przełajówki i rowery XC za 15-20 tys. zł głównie z powodu ciężkich kół. Gdyby w nie zainwestować, rowery te gruntownie zmieniły by swoje oblicze. Bez dwóch zdań należy jednak oddać, że z maszyn tej klasy zaawansowany kolarz (nawet zawodnik) będzie się cieszył, pod warunkiem używania go zgodnie z przeznaczeniem - czyli do jazdy po szutrach i lasach. To idealne rowery choćby do zimowych treningów dla szosowców i maratończyków MTB, jak również do alternatywnego używania ich w sezonie startowym - choćby do rozjazdów, czy mniej specjalistycznych treningów. Podróżnicy natomiast otrzymają absolutnie wszystko, co potrzebne do niezobowiązującego włóczenia się z sakwami po świecie. Wszyscy inni rowerzyści, którzy po prostu szukają uniwersalnego jednośladu na różne trasy, także będą zadowoleni. Przyjrzyjmy się dokładniej poszczególnym elementom graveli z tej półki cenowej. 

Zobacz też:

 

Rama i widelec

Zestawy ramowe w tym segmencie - jak już wspominaliśmy - to najczęściej aluminiowa rama współpracująca z w pełni karbonowym widelcem. Sporadycznie można też natrafić na rowery oparte ramę stalową. Ten materiał często pojawia się w rowerach typowo podrożniczych, gdzie traktowany jest jako ten najlepszy i szlachetny. Generalnie jednak, standard na rynku w cenie do 8000 zł to rama z aluminium z karbonowym widelcem i takiego roweru się spodziewajmy. 

 
 

 

Cieszy natomiast, że niezależnie od materiału ramy, oferowane rowery to nowoczesne konstrukcje, mające absolutnie wszystko czego oczekujemy od gravela - dobre geometrie, uchwyty na bagaż, błotniki i bidony, sztywne ośki, wewnętrzne prowadzenia pancerzy i przewodów, mocowania zacisków hamulcowych flat-mount - tak w skrócie można opisać rozwiązania, które w nich znajdziemy. Absolutnie zgodne z najnowszymi trendami. To po prostu świetne ramy, tyle, że przeważnie aluminiowe, a nie węglowe. 

Koła i opony

Na tym polu, jak zwykle w przypadku gotowych rowerów, jest bardzo różnie - często znajdziemy dobre i dość lekkie zestawy, bywa, że trafimy nawet na systemowe koła DT Swiss. Czasem widać z kolei spore oszczędności - najczęściej na piastach. Niezależnie jednak od ich klasy, możemy być pewni, że w 90% przypadków dostaniemy sprzęt z nowoczesnymi felgami o sporej szerokości wewnętrznej oraz gotowych na tubeless. Upewnijmy się, że takowe są w rowerze - w gravelu za 8000 zł warto jeździć bez dętek - to pozwoli wycisnąć z niego 100% potencjału w terenie. 

Opony w większości maszyn są zwijane, czasem nawet w najwyższych wersjach - lekkich i z dobrymi mieszankami gumy. Im wyższy model, tym lepiej, bo od razu zyskamy sporo w kontekście szybkości i przyczepności, natomiast podczas zakupu nie warto koncentrować się na ogumieniu. To najprostszy, z technicznego punktu widzenia, element do wymiany

Napęd i hamulce

Branżowy standard to grupy stworzone pod potrzeby rowerów szutrowych, czyli Shimano GRX serii 400 (2x10), GRX serii 600/800 (1x11 lub 2x11) lub Sram Apex1 (1x11). Czasem zdarzają się też mieszanki GRXa - np. zaciski 400, łapy 600, a przerzutki 810. Poza nimi trafić się też może grupa Shimano Tiagra (2x10). Warto w tym miejscu pamiętać, że jeśli otrzymamy dwa blaty (system Shimano 2x10 lub 2x11), to przydadzą się one szczególnie jeśli zamierzamy jeździć po górach lub na wyprawy z większym obciążeniem. Z kolei do sportowego traktowania 1x spokojnie starczy, a dla mocnych nóg 1x z blatem 40T i największą koronką kasety 42 wystarczy również na stromych podjazdach. Słowo jeszcze przy Tiagrze - od 2020 ma ona dedykowane nowe klamkomanetki, bardzo podobne ergonomią do grup wyższych - to skłania nas w kierunku stwierdzenia, że nie warto bać się Tiagry, nawet jeśli w szosie używacie grup pokroju 105, Ultegra, czy Dura-Ace. Ten napęd daje sobie radę w gravelu.

 
 

 

Hamulce hydrauliczne to praktycznie standard, najczęściej są to modele homogeniczne z napędem. Zdarzyć się mogą też warianty mechaniczne, choć w tym przedziale cenowym to już naprawdę rzadkość. 

Pozostałe komponenty

Rurki to zazwyczaj modele aluminiowe, ewentualnie uzupełnione o karbonową sztycę. Jeśli taka jest, to doskonale - znacznie podniesie nasz komfort jazdy. Kierownice mają przeważnie bardzo wygodne stworzone pod kątem szutrów profile kierownic i nawinięte owijki dobrej klasy. Siodła z kolei, to najcześciej modele sportowe, które wymagają wkładki w spodniach, pozbawione grubych warstw wyściółki. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje, które plasują się w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl.

 

Rondo RUUT ST2 2023

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT TANGE
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB NANO 700C X 40
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rondo

Romet BOREAS 2

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One 700×38C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

CTM KOYUK 2.0

  • Cena: 7989.99 PLN
  • Opis ramy: Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: RCCFK G Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS light, 700x37c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

Pells Raw 2

  • Cena: 7890.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: PELLS Raw Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Continental Terra Speed 700/40C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pells

Bergamont Grandurance 6

  • Cena: 7829.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: BGM Allroad
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite, 45-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Fuji Jari 2.1

  • Cena: 7820.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum,
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 37-622, 60tpi
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Wilier Jareen

  • Cena: 7774.38 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium 6061
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: KENDA HAPPY MEDIUM 700X40
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wilier

Stevens Gavere

  • Cena: 7700.00 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite RaceGuard
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Stevens

Kross Esker 6.0

  • Cena: 7699.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB RIDDLER 700X45COMP
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Corratec ALLROAD A2

  • Cena: 7699.00 PLN
  • Opis ramy: Corratec Allroad A
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-ONE Allroad
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Corratec

Marin Nicasio 2

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Series 2 CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB, Riddler Comp, 700Cx37
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Marin

Merida SILEX 400

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Cinelli Hobootleg

  • Cena: 7399.00 PLN
  • Waga: 14.20 kg
  • Opis ramy: stalowa COLUMBUS Cromor podwójne cieniowane
  • Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mo
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: WTB Riddler / 700x37c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cinelli

Scott Speedster Gravel 50 EQ

  • Cena: 7389.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: Speedster Gravel Disc / Podwójnie cieniowane aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel Alloy Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance, 700x40C
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Scott

Bulls GRINDER 3

  • Cena: 7338.15 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Accent Furious Pro

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Opis ramy: Accent Furious TA, aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Accent Furious TA, carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler 700x45C, zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Accent

Kellys SOOT 50

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam Performanc
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

Cannondale Topstone 3

  • Cena: 7099.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700 x 37c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cannondale

GT Grade Expert

  • Cena: 7099.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt, taperowana sterówka
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon Fork, taperowana sterówka
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c, Tubeless Ready
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY GT