Shimano wita wiosnę nową grupą SLX

Drukuj

I znów przyjdzie nam nauczyć się nowych literek, ale za to jak miło brzmiących dla ucha. SLX to nowa grupa górska Japończyków, zastępująca stare Deore LX.

Koniec z Deore, koniec z LX. Zostaje samo SLX. Aha - Deore LX, jakby dla zmyłki, nie przestanie istnieć, ale zostanie przeszczepione na grunt trekkingowy. A miało być prosto i logicznie.... ale do rzeczy.

 

Założenia

Ze starej grupy pozostało niewiele poza podstawowymi założeniami, jak ilość przełożeń i obsługa manetkami typu Rapid Fire, nowe dwie grupy, które zastępują Deore LX, mają konkretnie przewidziane zastosowania. O Deore LX będzie więcej w kolejnym tekście. Jesteście gotowi na SLXa?

 


Shimano z dumą zaprezentowało swoją nową grupę przeznaczoną do rowerów typu all mountain, która ma być jednocześnie trwała i lekka. Nie pomylą się ci, którzy wspomną przy tym Hone, o identycznym przeznaczeniu. SLX ma zastąpić ten „wariant” LXa. I choć SLX jest przewidziany przede wszystkim do AM, to pomyślano także o tym, że mogą chcieć używać poszczególnych komponentów także użytkownicy innego typu rowerów. A że przy okazji być może nie wykorzystają całego potencjału tkwiącego w grupie, to już inna sprawa. Na pewno zwrócą uwagę na inny fakt, czyli dbałość o estetykę produktów, coraz bardziej istotną dla Shimano.

 

Korba i przerzutka przednia


Grupa SLX zawiera dwa różne modele korb Hollowtech II do rowerów różnego typu, a raczej stylów jazdy. Pierwszy z nich to wariant all mountain, kompaktowa korba z dwoma tarczami 36 i 22 z. Jak wiadomo standardowe korby tego typu, zazwyczaj mają dużą tarczę mniejszą, o wielkości 32 zębów. Korba ma wzmocnioną konstrukcję osi i pająka, jak też mocną osłonę typu bashguard, o strukturze plastra miodu. Cenny szczegół to stalowe oczka do mocowania pedałów.

 

 


Dla tych, którzy zestaw przełożeń „dubletu” mimo wszystko to za mało i preferują jazdę XC, przewidziano korbę bardziej tradycyjną, powstałą z wykorzystaniem technologii znanej z XT i XTRa. Oznacza to np. wykonanie zębatki średniej ze stali wzmacnianej kompozytem, co sprawia, że jest trwałość wzrasta dwukrotnie w stosynku do wersji aluminiwej. Będzie dostępna jedna wersja korby, mająca 44/32/22 zęby.


Shimano do każdej z korb stworzyło odzielne przerzutki przednie. Wariant kompaktowy to pierwsza tego typu konstrukcja w rowerach MTB, działająca tylko z korbami o dwóch tarczach. Rozwiązanie redukuje ryzyko spadnięcia łąńcucha, pozwala na użycie szerszych opon, zezwala na oryginalne kształty tylnych widełek ramy. W dodatku oferowana będzie w wersji na hak, rozwiązanie znamy choćby z szosówek. To także ukłon w stronę rowerów z pełną amortyzacją, z dziwnymi kształtami ramy. Wersja standardowa przerzutki ma zoptymalizowany dostęp do śrub regulacyjnych.

 

Tylna przerzutka Shadow


Przerzutka tylna czerpie pełnymi garściami z aktualnych modeli Shadow z grup XT i XTR. Płaska konstrukcja zmniejsza wyzyko jej uszkodzenia, a nowe prowadzenie linki obniża siłę potrzebną do obsługi i podnosi precyzję działania. Nowa przerzutka SLX będzie dostępna w wersjach GS i SGS (ze średnim i długi wózkiem) i ma ważyć tylko 260 gramów.

 

 

Inne komponenty


Grupa została uzupełniona o manetki, hamulce hydrauliczne i piasty. Nie przewidziano - co może dla wielu być zaskoczeniem - manetek Dual Control, ani też hamulców typu V. No tak, ale przecież w AM podobne komponenty nie mają specjalnego sensu. Manetki Rapidfire Plus wyposażono w technologię 2-Way Release, czyli dżwignię zwalniającą działającą w dwie strony. Dodatkowo można ją montować po dowolnej ze stron dżwigni hamulcowej, jak i używać ze wskażnikiem przełożeń lub bez niego (identycznie jak w aktualnym XT).

 

 

 

Hamulce hydraulicze i tarczowe to model 2-tłoczkowy, o sile o 20% większej niż w aktualnym LX, dzięki użyciu technologii Servo Wave w dżwigniach hamulcowych. Same dżwignie są zaś wyposażone w pokrętło pozwalające na ręczną, bez użycia narzędzi, regulację odległości klamek od kierownicy. Piasty wyposażono w nowe sprzęgło z szybką reakcją na naciśnięcie pedałów (znów kłania się XTR), kolejny raz poprawiono uszczelnienie. Obok standardowej wersji osi przedniej o średnicy 9 mm i na zacisk oferowana będzie też 20-milimetrowa oś sztywna.

Nowy SLX ma być dostępny w sprzedaży w lipcu tego roku.

Info: bike.shimano.com
Dystrybutor: www.rp-pawlak.pl

Foto: bikeWorld.pl, Shimano