Nowy Scott Ransom (2024) - zintegrowana 6-zawiasowa endurówka!

Poznaj nową odsłonę Scott’a Ransoma na 2024 rok – roweru enduro z 6-zawiasowym systemem zawieszenia i damperem ukrytym w ramie!

Drukuj
Scott Ransom (2024) Scott

Nowy Ransom podąża designem za pozostałymi fullami Scott’a - damper zostaje schowany w ramie, a cały rower wspina się na wyższy poziom w dziedzinie integracji. Z kolei na szlaku rewolucję ma zapewnić nowe 6-zawiasowe zawieszenie. Poznajmy go bliżej!

Scott wprowadził do swojej kolekcji nową odsłonę modelu Ransom, który zalicza się do kategorii mocnego enduro z pełnoprawnymi papierami na traktowanie go jednocześnie jako sprzęt z kategorii freeride i bikepark. W praktyce jego geometria i zawieszenie oraz sposób zachowywania się roweru w terenie ma sprawdzać się na najcięższych zjazdach oraz podczas zabawy na dużych hopach. Nie mniej ważna jest też poprawiona jakość podjeżdżania, co czyni ten sprzęt bardzo wszechstronną maszyną do latania z góry niezależnie od tego, czy na początek zjazdu docieramy samodzielnie, wyciągiem, czy też samochodem.

 

 

Całkowicie nowa rama z ukrytym damperem 

Nowy Ransom korzysta z technologii IST, czyli zawieszenia zintegrowanego z ramą, które znamy już ze Sparka do XC i trailówki Genius. Dzięki niej cały damper jest schowany we wnętrzu Ransoma. Poza aspektami czystego i ładnego wyglądu, rozwiązanie to zapewnia obniżenie środka ciężkości, daje też więcej miejsca na regulowaną sztycę z dużym skokiem oraz gwarantuje ochronę delikatnego dampera przed zabrudzeniami i uderzeniami. Pokrywa, która zapewnia nam dostęp do tylnego amortyzatora jest duża i inżynierowie przy okazji uczynili z niej wejście do schowka narzędziowego w ramie. Na wewnętrznej stronie plastikowej osłony mamy multitoola, a po jej wyjęciu otrzymujemy dostęp do ,,rękawa” chowanego w ramie, który służy do przewożenia zapasowej dętki, łyżek i skuwacza do łańcucha. Scott podkreśla, że ukrycie dampera w ramie gwarantuje mu pracę w niemal sterylnych warunkach, dzięki czemu zawieszenie pracuje ,,jak nowe” przez długi czas. 

 

 

6-zawiasowiec ze 170 mm skoku i nowoczesną geometrią

Nowy Ransom fabrycznie wyjeżdża na kołach 29” i posiada geometrię podporządkowaną ciężkiemu terenowi. Kąt główki wynosi 63,8 stopnia, a reach nieco urósł względem starej generacji tego modelu. Do tego rura podsiodłowa stała się bardziej stroma – ma od 77 do 77,6 stopnia, w zależności od rozmiaru ramy – aby ułatwić pokonywanie podjazdów. 

 

 

Najbardziej ciekawy wydaje się jednak system zawieszenia, który według Scott’a pozwala połączyć sprzeczne dotychczas światy i wynieść pracę amortyzacji na poziom wyżej. Nowe zawieszenie ma być efektywne podczas pedałowania, nie wpływać na pracę napędu i działać miękko podczas mocnego hamowania. Ponadto Scott zapewnia o dużej czułości, która dalej przechodzi w pluszową pracę zawieszenia z wyraźnym wsparciem w zasadniczej fazie skoku i dużą progresją na końcu, która przydaje się na dużych lądowaniach… Pewnie ciężko sobie to wyobrazić, mamy podobnie, najlepiej byłoby wsiąść na Ransoma i sprawdzić go w terenie… 

 

 

Skok zawieszenia to 170 mm zarówno z tyłu, jak i z przodu. Warto dodać, że producent przewidział też regulację kąta główki w zakresie +/- 0.6 stopnia, którą przeprowadza się za sprawą asymetrycznych misek sterów. Ransom ma też flip-chip’a, który pozwala przerobić go pod mullet’a, natomiast w seryjnej ofercie nie ma wersji z kołem 27,5 cala z tyłu…

 

 

Ciekawie prezentuje się też 3-pozycyjna blokada dampera sterowana z manetki na kierownicy. Mamy w niej tryby Climb, Ramp Control i Descend. W pozycji Descend zawieszenie jest w pełni otwarte, w Ramp Control damper staje się wyraźnie bardziej progresywny, natomiast w trybie Climb zwiększa się kompresja, a skok zmniejsza do 130 mm. Dzięki temu zawias nie przysiada zbyt mocno na stromych wspinaczkach, co bywa problematyczne w endurówkach z dużym skokiem…

 
 

 

Integracja i pozostałe cechy

Nowy model posiada więcej zintegrowanych elementów. Jest nim choćby prowadzenie przewodów, które trafiają do wnętrza ramy już przez pokrywę sterów. W pewnym sensie oczywiście utrudnia i wydłuża to prace serwisowe w tym rowerze. Z drugiej strony otwór w ramie, który otrzymujemy po zdjęciu pokrywki od dampera jest tak pokaźny, że większość prac zazwyczaj ,,trudnych serwisowo” w tym rowerze zdaje się być łatwiejsze do przeprowadzenia. Rama posiada hak UDH i może być używana zarówno z osprzętem elektronicznym, jak i mechanicznym. Suport to standard PressFit BB92, sztyca ma 31,6 mm średnicy, a maksymalny rozmiar opony wynosi 2,5 cala. 

 

 

Linia modelowa Scott Ransom

Ransom występuje w 5 różnych wersjach modelowych. Topowy Ransom 900 RC (Racing Concept) wykonany został z najbardziej szlachetnego w Scott’cie włókna węglowego HMX, natomiast pozostałe 4 modele mają hybrydową ramę. Przedni trójkąt wykonany jest w nich z włókna węglowego HMF, a tylny trójkąt jest aluminiowy. Jedna z tych ram przypada na dedykowaną dla kobiet wersję Contessa.

 

 

Rowery można zobaczyć na stronie producenta: www.scott-sports.com

Dystrybucja w Polsce: www.scott.pl

Zdjęcia: Daniel Geiger i Maxime Rambaud