Nowa generacja przygodowego gravela GT Grade X

Trzecia generacja Grade'a jest gotowa na każde terenowe wyzwanie

Drukuj
GT Grade X (2023) GT Bicycles

GT zaprezentował właśnie trzecią generację swojego carbonowego, "przygodowego" gravela o dużych możliwościach terenowych. Większy prześwit na opony, odświeżona geometria, amortyzowany widelec i 30mm flexu tylnego trójkąta to tylko niektóre ze zmian. Przyglądamy się bliżej nowości od amerykańskiej marki!

Od debiutu modelu Grade w 2014 roku, wizja projektantów amerykańskiego GT pozostała niezmienna. Maksymalna kontrola i frajda z jazdy w wymagającym terenie. Duch przygody ponad wyścigową adrenaliną. Przy coraz większej specjalizacji rowerów gravelowych, których szerokie spektrum wypełnia przestrzeń pomiędzy szosowymi rowerami all-road aż po hardtaile cross-country, Grade'owi zdecydowanie bliżej do rowerów z prostą kierownicą i szerokimi oponami niż aerodynamicznych wyścigówek.

Zarówna pierwsza, jak i zaprezentowana pięć lat później druga generacja, zostały bardzo dobrze przyjęte w gravelowym świecie, łącząc w sobie terenową dzielność z tak bardzo cenioną w rowerach szutrowych wszechstronnością. Mieliśmy okazję testować model A.D. 2019 i również na nas rower ten zrobił bardzo dobre wrażenie.

Przyjrzyjmy się zmianom, jakie wprowadzono w najnowszej, debiutującej właśnie trzeciej generacji.

 

TripleTriangle™ i dwa rodzaje włókna

Producent nie zrezygnował ze swojego autorskiego, wprowadzonego w drugiej generacji rozwiązania łączenia tylnych widełek bezpośrednio z rurą  górną (z pominięciem rury podsiodłowej), zwanego TripleTriangle™, ale poddał go istotnemu liftingowi. W nowym modelu górne widełki tylnego trójkąta bardzo rozszerzają się w pobliżu łączenia, które jest teraz dużo masywniejsze. Taki zabieg miał zwiększyć sztywność poprzeczną całej ramy bez wpływu na właściwości tłumiące, jakie TripleTriangle™ zapewnia. Warto podkreślić, że taka konstrukcja, wraz z odpowiednio dobranymi włóknami, z których zbudowane są tylne widełki, zapewnia aż 30mm ugięcia pomimo nie zastosowania żadnego punktu obrotu czy elastomera!

 

 

Skrócono również rurą podsiodłową dzięki czemu Grade jest kompatybilnymi z dropperami o większym skoku.

Rama została zbudowana w technologii Dual Fiber Dynamics polegającej na wykorzystaniu włókien węglowych wysokiej i niskiej gęstości (Hi-Mod i Low-Mod) w zależności od oczekiwanych właściwości danego "fragmentu" ramy. I tak główka sterowa i węzeł suportowy zbudowane są z włókien Hi-Mod dla bezkompromisowanej sztywności zapewniającej efektywny transfer mocy i precyzję sterowania, a centralna część rury podsiodłowej, górnej oraz widełki z włókien Low-Mod dla zwiększenia komfortu.

 
 

 

Jeszcze bardziej terenowy

 

Pozostałe zmiany w stosunku do poprzedniej wersji mają jeden wspólny mianownik - jeszcze większe "uterenowienie" roweru. I tak nowy model jest kompatybilny z amortyzowanymi widelcami, zwiększono prześwit na opony i dodano (na wzór rowerów mtb) zintegrowaną osłonę dolnej rury. Rower nadal posiada bardzo dużo otworów montażowych, dzięki czemu w łatwy sposób może przeistoczyć się w sprzęt na wypraw, natomiast zrezygnowano z flip-chipa w przednim widelcu (w przypadku wersji sztywnej) pozwalającego zmienić jego offset. 

 
 

 

Zmiany nie ominęły również geometrii. Wypłaszczenie główki ramy (70° to wartość, jaką do niedawna widzieliśmy w rowerach xc), większy reach, obniżenie suportu i wydłużenie tylnych widełek mają sprawić, że rower będzie się prowadził stabilniej w trudnym terenie i na szybkich zjazdach.

 
 

 

Specyfikacja i cena

Nowy Grade Carbon X już jest dostępny w sprzedaży. Rower wyposażony m.in w amortyzowany widelec RocxShox Rudy XPLR, grupę napędową Sram APEX 1, opuszczaną sztycę czy koła oparte na obręczach WTB ST Light i23 ubrane w szerokie i agresywne opony WTB Resolute został wyceniony na 16.999 PLN.

 

producent:

GT Bicycles