Jak dobrać rozmiar opon rowerowych?

Rozmiary opon rowerowych - jak wybrać oponę, aby pasowała do naszego roweru oraz terenu, w którym jeździmy.

Drukuj
Szymon Wołdziński

Opony to jeden z najważniejszych komponentów w rowerze, który podlega dość częstej wymianie. W tym artykule podpowiadamy, jak dobrać rozmiar opon rowerowych do posiadanego roweru oraz terenu, po którym się poruszamy.

Opony rowerowe jako jedyne mają kontakt z podłożem i odpowiadają za masę rzeczy. To one mają decydujący wpływ na lekkość toczenia, dynamikę przyspieszania, przyczepność w zakrętach, drogę hamowania oraz komfort naszej jazdy. Jest to więc bardzo istotny składnik roweru i na pewno warto pamiętać o ich regularnej wymianie. Podczas zakupu i montażu nowych opon musimy mieć na względzie trzy kwestie:

  • opony muszą pasować swoim rozmiarem do naszych kół
  • opony muszą się zmieścić w posiadanej przez nas ramie
  • opony powinny mieć dostosowaną szerokość i bieżnik do naszych potrzeb (terenu i stylu jazdy)

Jak sprawdzić rozmiar opony?

Na początek musimy ustalić jaki rozmiar opony pasuje do naszego roweru (kół i ramy). Pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę, to jaka opona pasuje do naszych kół. Tu nie ma większych kłopotów, bowiem możemy sprawdzić rozmiar opony, którą mieliśmy dotychczas. Kompletna informacja jest z boku opony. Np. 622 x 40, albo 29" x 2,35". Czasem czcionka jest duża i wyraźna, a czasem ledwo ją widać, ale zawsze rozmiar opony znajdziecie gdzieś na jej bocznej ściance. Jeśli jednak mamy koła, których jeszcze nie używaliśmy i nie mamy ,,starych" opon, to musimy poradzić sobie inaczej. Nie będzie to trudne. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rozmiar będzie napisany na obręczy. Jeśli nie, to pozostaje nam samodzielne zmierzenie go miarką.

 

 

Żeby nie było tak łatwo - co pewnie zdążyliście już zauważyć patrząc na swoje opony - istnieje kilka systemów zapisu rozmiarów opon rowerowych. Najbardziej popularne to ETRTO i calowy, które w na nowoczesnych oponach często zapisane są równolegle, gdzieś obok siebie. Natomiast do tego dochodzi jeszcze system francuski (metryczny). Poniżej pokrótce wyjaśnimy, jak one działają. Miejcie natomiast na względzie jeszcze jedno ograniczenie, czyli maksymalną szerokość opony, którą pomieści wasza rama (i ewentualnie hamulce szczękowe w starszych rowerach) - takie dane zwykle producent udostępnia w swoich instrukcjach lub katalogach, a jeśli nie to niekiedy będziecie musieli zwyczajnie poeksperymentować.

Jak sprawdzić rozmiar opon rowerowych: system ETRTO

Nazwa ETRTO to skrót od European Tyre and Rim Technical Organisation (Europejska Organizacja Techniczna Opon i Dętek), która wprowadziła porządek i standaryzację w temacie rozmiarów. Współcześnie producenci kół i opon rowerowych w ogromnej większości starają się trzymać norm wypracowanych przez tą organizację. To szczególnie ważne dla bezpieczeństwa jazdy na oponach bezdętkowych, czy choćby coraz bardziej popularnych obręczach typu hookless. Rozmiar opony zapisany zgodnie z normą ETRTO podaje nam średnicę wewnętrzną opony i jej rozpiętość (czyli maksymalną szerokość na boki). Obie te wartości są wyrażone w milimetrach i oddzielone od siebie myślnikiem. Czyli np. 622-40 to opona o średnicy wewnętrznej 622 mm i szerokości 40 mm.

 

 

Jak sprawdzić rozmiar opony w rowerze: system calowy

System calowy wnosi nieco więcej bałaganu, ponieważ podaje średnicę zewnętrzną opony rowerowej, a nie średnicę obręczy (czyli średnicę wewnętrzną opony, jak w przypadku ETRTO). Mamy więc typowe średnice koła w calach: 16", 20". 24", 26", 27,5", 28", czy 29". Natomiast są to liczby bardziej umowne, bo np. rozmiary 28" i 29" mają identyczną średnicę wewnętrzną opony... Mało tego 27,5" nie jest dokładnie w połowie drogi między 26" i 29", a jedynie odrobinę większe, niż 26". Sami widzicie, że jest w trochę dezorganizacji. Natomiast znacznie łatwiej wygląda temat szerokości opon, bo tyle ile producenci podają, tyle faktycznie jest. Czyli przykładowo 29" x 2,4" to opona rowerowa pasująca do rowerów górskich z kołami 29" (średnica wewnętrzna opony 622 mm) i szeroka na 2,4", czyli około 61 mm. 1 cal to 25,4 mm, sami sprawdźcie, jak to się ma do 622 mm... Dlatego dobrze, że praktycznie każda nowoczesna opona ma zapisany rozmiar wg normy ETRTO i ewentualnie dodatkowy zapis calowy.

 

 

Jak czytać rozmiar opon rowerowych: system francuski

Najmniej obecnie popularny jest system francuski, który nadal - jeśli w ogóle - spotykamy głównie w rowerach szosowych, gravelach itp. Zapis w tym wypadku kryje 3 rzeczy i wygląda np. tak 700 x 35C, co oznacza, że przybliżona średnica zewnętrzna opony to 700 mm, szerokość opony wynosi 35 mm, a C oznacza jak duża jest średnica wewnętrzna opony, czyli na jaką felgę pasuje dana opona. Przykładowo obręcz C jest większa, niż B, ale system jest tak mało czytelny, że - o ile to możliwe - korzystajcie z ETRTO, albo zmierzcie oponę i obręcz miarką. Warto mieć tylko na względzie, że np. 700x35B i 700x35C to będą zupełnie inne średnice kół!

 

 

Jak dobrać rozmiar opony rowerowej do terenu?

Zakładamy, że po powyższych akapitach znacie już systemy zapisywania rozmiarów opon rowerowych i wiecie, co będzie pasowało do waszych kół i roweru. Teraz przychodzi moment na ewentualny tuning właściwości jezdnych, czyli szybkości, przyczepności oraz komfortu. Tu zasady są bardzo proste, gładki bieżnik jest szybki, a im bardziej agresywny protektor, tym lepsze zachowanie w terenie, ale wolniejsze toczenie po asfalcie. Z kolei przy doborze szerokości pamiętajcie, że im szersza opona, tym większy komfort i lepsze amortyzowanie oraz bardziej pewne prowadzenie w terenie. Wspomniane zasady traktujcie bardzo ogólnie, ale tak to w dużym skrócie wygląda. Poza tym im droższa opona, tym bardziej zaawansowana jej konstrukcja. Dzięki temu takie ogumienie będzie toczyło się lżej i trzymało nawierzchni lepiej. Jeśli więc dana opona występuje w wersji drutowej za 60 zł i zwijanej za 180 zł to bądźcie pewni, że ta druga będzie lepsza na każdym polu. Jedynie co, to tańsza powinna się wolniej zużywać.

Zobacz również:

 

Dobranie szerokości opony do szerokości obręczy

Jest jeszcze jedna kwestia, czyli dobór szerokości opony do szerokości naszej obręczy. Wymiar, który bierzemy tu pod uwagę to szerokość wewnętrzna felgi. Ten temat nie tyczy się samej kompatybilności, a bardziej jakości współpracy naszej opony z kołem. Tego, jak dobre będzie podparcie opony w zakrętach oraz jak ogumienie ułoży się na kole. Zasady są proste, trzymamy się zaleceń producentów. Oni podają na oponach, na jakim zakresie szerokości dana opona spisuje się najlepiej. Podobnie też producenci kół często podają, pod jakie szerokości opon dana obręcz jest w porządku. Warto się tego trzymać, inaczej też ,,da się jechać", choć na pewno z niższą jakością jazdy.